Paradontose

Paradentose - de løse tænders sygdom

Paradentose – og pardentosebehandling

Paradentose – er en folkesygdom – Ca 40% af befolkningen rammes af paradentose, især personer over 40 år. Lidelsen starter som en betændelse med blødning fra tandkødet og fordybede tandkødslommer. Stoppes betændelsen ikke, breder den sig til den knogle, tænderne er fastgjort til, hvorved denne trækker sig tilbage. Uden behandling kan tænderne blive løse og falde ud.

Paradentose skyldes skadelige belægninger, også kaldet plaque, der sidder på tændene.  Behandling af paradentose går ud på at stoppe nedbrydningen af knoglen. Dette gøres ved omhyggelig og løbende instruktion i hjemmetandpleje, grundig tandrensning og tandrodsrensning af de dybe tandkødslommer. Disse behandlinger foretages oftest af vores tandplejere. Det vigtigste er dog, at du selv gør en stor indsats derhjemme.

Uddybende forklaring:
Paradentose er betændelse omkring tænderne, der medfører, at den knogle, som tænderne sidder fast i, mistes. Ved paradentale sygdomme bliver tandkødslommerne dybe (5 mm dybe og derover – normalen er 1-3 mm), således at det bliver vanskeligt/umuligt for patienten at rengøre effektivt om tænderne.

Paradentose findes i varierende grader og forskellige faktorer kan forværre paradentose såsom rygning, diabetes, dårlig mundhygiejne og nedsat immunforsvar.

Behandling af paradentose går ud på at stoppe nedbrydningen af knoglen. Dette gøres ved grundig tandrensning og tandrodsrensning af de dybe tandkødslommer. Herudover kan man supplere med medicinsk behandling for at reducere de sygdomsfremkaldende bakterier.
I nogle tilfælde kan det være nødvendigt med et kirurgisk indgreb i forsøget på at genopbygge det tabte knoglevæv. Denne behandling foretages altid af tandlægen.
Optimal opfølgende hjemmetandpleje vil altid have den største effekt på behandling af paradentose. Vi vil derfor rådgive dig i din daglige tandpleje og tilbyde dig en løbende paradentosebehandling, der tilpasses til dit behov.

Link til tandlægeforeningens hjemmeside om tandkødsbetændelse og paradentose